CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

fredag 2 maj 2008

Självkänsla/Självförtroende

En läsare gav mig en kommentar där hon bad mig förklara skillnaden mellan självkänsla och självförtroende. Tänkte nu ge mig på ett försök:

Självkänsla = Vem jag är
Självförtroende = Vad jag gör

Så enkelt är det. Egentligen! Det vanligaste idag är att vi människor har ett bra självförtroende men en otroligt låg självkänsla. Känslan av att vi endast duger om vi gjort något bra och ser ner på oss själva om vi misslyckas blir allt mer vanlig.

Visst händer det ofta att du kommenterar din väns nya frisyr, kläder eller något liknande? "Nämen åh vilken snygg tröja du har på dig", är en mening som används flitigt. Det jag tänker påstå nu, är inte att den kommentaren är dålig, utan bara rätt ytlig. Vad skulle du själv vilja höra? "Vilken bra människa du är" eller "Snygg tröja"?

Vi alla måste börja fokusera mer på att ge självkänsla-kommentarer. Får man en hög självkänsla så växer självförtroendet fram automatisk. Så kom igen nu, ut och sprid rätt sorts kommentarer med dig!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fint att nån bloggar om detta, bra för andra att veta :)

enmilsten sa...

Det vill jag gärna ha bildbevis på ^^.