CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

måndag 28 april 2008

Språket styr dina känslor

Tänk dig in i sitationen då du sitter i en taxi. Chauffören frågar var du ska och du svarar: Jag ska inte till Visby, jag ska inte till Hemse, jag ska inte till Klinte. Tror du att du kommer dit du ska då?

Förvirrande kanske? Men det är precis så här vi människor håller på!

Jag får inte misslyckas
Jag får inte snubbla
Jag får inte missa målet
Jag får inte bli nervös

Känner ni igen det här?
Det här som jag pratar om nu kallas för negativ fokusering.

En liten övning:

Måla inte upp bilden av en giraff i huvudet.
Vad ser du nu? En giraff? Ja, jag antog det.




Så nu är det dags att vi börjar fokusera på det positiva och det bra-iga. För det vinner du på. Chansen på att misslyckas blir betydligt mindre om vi använder rätt tänk! Ge det ett försök!

4 kommentarer:

Jaccozi sa...

Jag tror hårt på det här. En taktik kan vara att inte tänka för mycket heller...:D

Anonym sa...

Det är väldigt bra att du erkänt för framför allt dig själv att du har dålig självkänska/självbild.
Det är en styrka.
Att du sen försöker peppa både dig själv å andra gör bara saken ännu bättre.
Jag önskar att jag hade orken att se saker ur din synvinkel å på ditt sätt.
men de gör jag inte.
Mitt liv har en enda mening å det är min pojkvän.
Han har stöttat mig i allt.
I övrigt är livet skit.
Lycka till!

Anonym sa...

Det var en himla najs sida du har! =) Får mycket tips och råd här från dej! =)Håller på att bygga upp mitt självförtroende och självkänsla på nytt, så allt som är bra gör mej bätttre! Det här är en sån sak! Tack! Ha en fortsatt bra dag!

Anonym sa...

Bra tankar om hur man målar upp en målbild i huvudet. Allt för ofta så ser man misslyckandena i tankarna istället för att se möjligheterna att lyckas.

ps. tack för besöket i min blogg, välkommen tillbaks =)