CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

torsdag 1 maj 2008

Affirmationer

En affirmation är positivt färgade fraser som upprepas i tal eller skrift för att förbättra sin livsituation. En affirmation kan likna "Pernilla, vad bra du är idag".

Jag minns när jag läste "Självkänsla Nu", om kapitlet om affirmationer så kändes det jättelöjligt. Skulle jag stå framför spegeln, stirra mig själv i ögonen och tala om hur vacker jag var? Jag vet att jag inte skulle tycka det var jobbigt att säga det om mig själv, men det kändes...löjligt. Så jag hoppade det avsnittet i boken. Tyckte att det kändes onödigt!

Under Rädda Barnens Ungdomsförbundsårsmöte som jag var på nu i helgen så satt såna här affirmationer uppe överallt! Det fanns säkerligen över 50 stycken, utspridda här och var. Jag läste dem knappt, tyckte det kändes onödigt. Men vet ni, vändningen kom.

Jag gick in på toaletten. På spegeln satt en lapp där det stod: Hjärtat, vilken fin människa du är. Och jag log. Jag stod och log jättestort för mig själv. Sen när jag väl gick ut därifrån så kände jag mig så mycket bättre. Så nu har min uppfattning om dessa affirmationer totalt ändrats!
Det är kanske värt att prova.

Har ni testat det? Fungerar det på er?


9 kommentarer:

Anonym sa...

Bra blogg du har =)

Anonym sa...

Hej! Tack för svar på tal ;) Hahaha grejen e den att jag kommer vara tillfreds efter de där tre kilona jo då!! men däremot kanske det inte är det viktigaste jag bör fokusera på? Det här e svårt för jag har haft komplex för min mage sen jag var 8 år så mja... men som du säger med att vara i frid eller harmoni i både kropp och sinne är nog det som krävs för att lyckas gå ner! underbar feedback tack =)

Anonym sa...

va tycker du om min då?:D

Anonym sa...

vilken härlig händelse. Det är såna småsaker i livet som man måste fästa i minnet!
Gillar din blogg!
Spanna gärna in blogg oxå!
emes.blogg.se

Anonym sa...

vilket härligt knep att blir på gott humör på :) tack för tipset ;)

Anonym sa...

Låter som en intressant blogg. Ska hålla ögonen på den.

Citykillen sa...

Hej Pernilla. Efter att ha läst din blogg, sprang jag in på toaletten. Jag ställde mig framför spegeln och stod där tyst några minuter. Efter ett tag sa jag.

- Hej. Jag vill bara säga att du är jättefin.

Och det funkade verkligen!!! Jag blev alldeles varm i kroppen. Och glad såklart.

När jag vaknade upp i morse var det inte lika roligt. Då hade någon skrivit "Jag vet var du bor" med rött läppstift på min badrumsspegel. Då blev jag ledsen igen.

Så hur gör jag nu Pernilla? För att hitta tillbaka.

Tacksam för hjälp.

Anonym sa...

Hej Pernilla!
Vilken fin blogg du har. Intressant att du skriver om självkänsla. Det är ju något som så många inklusive mig själv kämpar med varje dag.

Anonym sa...

Jag är bra på pepp... =) Återkommer gärna!