CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

tisdag 4 november 2008

Sverige vs Spanien



Nå, efter nu snart en månad (imorgon) här på Mallorca så känner jag faktiskt att jag har rätt att uttala mig om några stora olikheter mellan dessa länder! Mira aqui:


När killar flörtar med en här i Spanien, så är de inte alls lika försiktiga som svenskarna. Nej, här skriks det "guaaaapa" (snygging) vart man än går. Vem är det som gör det då? Om ni tänker er att det bara är killar i min ålder så här ni fel. Allt ifrån små tioåringar, till byggarbetarna sm jobbar uppe på taket och visslar "kss kss" åt en när man kommer förbi till gubbar som granskar en uppifrån och ner och ler världens största äckligaste leende. Det är väldigt äckligt och får mig att känna mig riktigt förnedrad. Men visst, vill man att självförtroendet ska stiga lite så är det här nog rätt ställe att vara på.
Affärerna här öppnar vid halv tio och stänger vid nio. Personerna som arbetar här i butikerna är ofta väldigt otrevliga och ibland förstår man inte ens hur de kunde ha fått jobbet som servicepersonal. I Sverige prioriterar man iallafall mycket mer personligheten än CVt, tror jag! Det verkar som det iallafall.
Här äter man frukost vid sju, lunch vid tre (inte jag då, eftersom jag går på en svensk skola), lite mellanmål vid fem och därefter kvällsmat vid tio. Min kropp har fortfarande inte riktigt vant sig vid sån sen kvällsmat och jag har ännu lika svårt att förstå att man inte har insett, här i Spanien, att det inte är bra att äta precis innan sängdags. Men men.
När ungdomar i Sverige umgås med varandra, då ser man på film, pratar eller festar. Här i Spanien är ungdomarna mycket mer aktiva. De finns basketplaner, skateboardramper, man går mer på bio, fikar, festar mer och längre. Det är helt annat! Egentligen känns det som att spanska ungdomar rör på sig mer, men det jämnar väl ut sig, eftersom iochförsig nästan alla här röker också.
Familjerna här bjuder hem andra familjer mycket oftare. Man har helt enkelt ett mer socialare liv än vad vi har i Sverige. Här kan mamman helt plötsligt få för sig, klockan tio på kvällen, att hon vill ringa en väninna och gå på bio. Då gör dom det. Man är mer spontana!
Folk är gladare och öppnare här än svenskarna. Är man pratsugen, då är det nästan bara att leta upp första bästa människa och börja prata. Enkelt och glatt!
Svenskarna har mer kunskap. På riktigt! Många spanjorer förstår på riktigt inte att det inte är bra att äta choklad till frukost, att man kanske inte borde träna varje dag eftersom det tär på musklerna och att rökning skadar. Vi svenskar vet. Det gör vi. Även om vi alla inte alltid lever efter våra kunskaper, men det är ju en annan sak!
Där har vi det. Sverige vs Spanien.
Men som sagt, jag föredrar Sverige jag...



0 kommentarer: